Modernisering

Waarom moderniseren?

Ons secundair onderwijs wordt gemoderniseerd onder impuls van de maatschappelijke uitdagingen van de 21ste eeuw. Onze jongeren hebben nieuwe competenties nodig!

  • Digitale informatietechnologie dringt door in vele aspecten van ons leven. Het gaat snel!
  • De bevolking wordt superdivers en de samenleving is multicultureel.
  • Klimaatveranderingen stellen ons voor vraagstukken van duurzaamheid.
  • Nieuwe hoogtechnologische toepassingen openen nieuwe vormen van zakendoen, werken en van organiseren.
  • De technische mogelijkheden worden eindeloos en vragen om meer inclusie.
  • De sociale media beïnvloeden onze communicatie onvermoed en we moeten dus kritisch denken.

Als onderwijs hebben we de opdracht om onze jongeren de competenties bij te brengen om als actieve en kritische burger deel te nemen aan de lerende samenleving en voor zichzelf kansen te creëren in een wereld die voortdurend in beweging is.

De modernisering probeert dus een antwoord te bieden op volgende vier centrale vragen:

Icoontjes (zie bijlagen), met daaronder:

  1. Wat moet elke jongere op school leren om deel te nemen aan de maatschappij van morgen?
  2. Wat moet elke jongere op school leren om zich persoonlijk te ontwikkelen?
  3. Wat moet elke jongere op school leren om later aan het werk te kunnen?
  4. Wat moet elke jongere op school meekrijgen om levenslang verder te kunnen leren?

 

 

De modernisering wordt progressief ingevoerd.

Schooljaar 2021-2022 in de 3de jaren!

Het vernieuwde secundair onderwijs

Onze vernieuwde studierichtingen in het 3de jaar

Binnenkort vindt u hier meer informatie (lessentabellen, studierichting- en leerlingenprofiel) over de vanaf 2021-2022 (derde jaar) vernieuwde studierichtingen.