Natuurwetenschappen
Wil je een stevige wetenschappelijke en wiskundige basis ontwikkelen en practica uitvoeren? Wij leren je hoe je feitenmateriaal onder verschillende vormen moet verzamelen: bijvoorbeeld door experimentele waarnemingen in het schoollabo en veldwerk te doen, audiovisueel materiaal te analyseren, gegevens op te zoeken in naslagwerken en tabellenboeken.
Je profiel
- Je mikt op hogere studies en je wilt hiervoor een degelijke basis ontwikkelen en de juiste leerhouding aanleren.
- Je hebt een brede interesse in wetenschappen en wiskunde.
- Je wil je latere studie- en beroepskeuze ruim houden.
- Je hebt een positieve ingesteldheid tegenover studeren en je bent bereid voldoende studietijd in je planning in te bouwen.
- Je hebt in de eerste graad goede resultaten behaald die bewijzen dat je een grondige basiskennis verworven hebt.
- Je hebt niet alleen een goed geheugen, maar ook voldoende inzicht.
- Je hebt voldoende wiskundige vaardigheden en capaciteiten.
- Je werkt nauwkeurig.
- Je bent kritisch en stelt jezelf voortdurend in vraag.
- Je bent nieuwsgierig en je wil antwoorden zoeken of krijgen op heel wat vragen.
Wij bieden je
- een polyvalente richting met een mooi evenwicht tussen taalstudie, wetenschappen, wiskunde en algemene vakken (eigen aan een algemeen vormende studierichting);
- de kans om een stevige basis te ontwikkelen in het vak wetenschappen en heel wat mogelijkheden tot het uitvoeren van practica;
- een degelijke basis voor de doorstroming naar wiskundige richtingen; gevarieerde werkvormen o.a. gericht op het gebruik van moderne media en zelfstandig werken;
- verdere training van belangrijke vaardigheden zoals zin voor analyse, kritisch denken, nauwkeurigheid, grondigheid, planning .
*Binnen artistieke vormgeving krijgen het cultureel bewustzijn en culturele expressie vorm.
**Binnen het vak mens en samenleving wordt gewerkt enerzijds rond de economische en financiële competenties en anderzijds aan burgerschapscompetenties.
***In het 3de jaar volgen alle leerlingen het 1ste of het 2de semester de module informatica in plaats van de interessemodule. Zo kunnen onze jongeren de digitale competenties (o.m. tekstverwerking, presentaties maken, werken met data, excel) aangeleerd en geëvalueerd krijgen om toe te passen binnen de andere vakken en in het dagelijks leven.
| 3NW | 4NW | |
BASISVORMING | 25 | 25 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | |
Biologie | 1 | 1 | |
Chemie | 1 | 1 | |
Engels | 3 | 3 | |
Frans | 3 | 3 | |
Fysica | 1 | 1 | |
Geschiedenis | 2 | 2 | |
Godsdienst/NCZ | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Wiskunde | 4 | 4 | |
Artistieke vorming* | 1 | – | |
Mens en samenleving** | – | 1 | |
SPECIFIEKE VORMING | 5 | 5 | |
Biologie | +1 | +1 | |
Chemie | +1 | +1 | |
Fysica | +1 | +1 | |
Practica wetenschappen | 1 | 1 | |
Wiskunde | +1 | +1 | |
COMPLEMENTAIRE VORMING | 2 | 0 | |
Informatica*** |
|
| |
INTERESSEMODULE | 2 | 2 | |
Creative language skills |
|
| |
TOTAAL/WEEK | 32 | 32 |