Maatschappij en Welzijn
Maatschappij en Welzijn is een technische studierichting, die op drie pijlers steunt: natuurwetenschappen, sociale wetenschappen, voeding. Deze worden praktisch toegepast in de integrale opdrachten. Je verkent de wisselwerking tussen mens, voeding en milieu en zijn positie daarbinnen. De wetenschappelijke onderbouw daarbij, krijg je vanuit de natuur- en sociale wetenschappen. Tijdens de integrale opdrachten, ontwikkel je je eigen competenties.
Je profiel
- Je hebt een brede interesse in wetenschappen.
- Je hebt voldoende wetenschappelijke vaardigheden en capaciteiten ontwikkeld om hierop verder te bouwen.
- Je hebt interesse in de omgang met en zorg voor mensen en bent sociaalvoelend.
- Je wil die sociale vaardigheden verder ontwikkelen.
- Je vindt de wetenschappelijke en de gezondheids- en welzijnssector boeiend.
- Je bent kritisch ingesteld en bereid je eigen handelen en denken in vraag te stellen.
- Je hebt een gezond empathisch vermogen.
- Je hebt respect en begrip voor de mening en overtuiging van anderen en de eigenheid van mensen.
- Je werkt graag samen met anderen.
- Je hebt een positieve ingesteldheid tegenover studeren en je bent bereid voldoende studietijd in je planning in te bouwen.
- Je hebt in de eerste graad mooie resultaten behaald die bewijzen dat je voldoende basiskennis verworven hebt.
- Je wilt later eventueel verder studeren en legt hier de basis.
Wij bieden je
- een algemene basisvorming (algemene vakken, talen, wiskunde);
- een maatschappelijke en sociale vorming en praktische oefeningen waarbij mensgerichte oriëntering wordt nagestreefd (labo-oefeningen, toegepaste wetenschappen en technische realisaties met nadruk op voeding);
- een opleiding met een brede waaier aan wetenschappelijke vakken, zowel theoretisch als proefondervindelijk;
- het leren observeren en kritisch evalueren op basis van mens- en natuurwetenschappelijke inzichten;
- een opleiding waarin het sociale engagement belangrijk is en waarin je communicatieve vaardigheden verwerft;
- het vormen van een kwaliteitsgericht denken en handelen bij voedselbehandeling op basis van wetenschappelijke bevindingen;
- een verdere training van belangrijke vaardigheden zoals zin voor analyse, kritisch denken, nauwkeurigheid, grondigheid, planning ...;
- het leren plannen en organiseren van je werkzaamheden;
- het leren probleemoplossend denken en handelen en dit zowel met mensgerichte als productgerichte inhouden;
- een schoolteam dat verdraagzaamheid hoog in het vaandel draagt;
- een opleiding die zowel het praktisch aspect als het theoretisch aspect aan bod laat komen
Aandachtspunten
Aanschaf van persoonlijke bescherming (werkschort, werkschoenen) is noodzakelijk.
Ingrediënten voor de kooklessen.
*Binnen artistieke vormgeving krijgen het cultureel bewustzijn en culturele expressie vorm.
**Binnen het vak mens en samenleving wordt gewerkt enerzijds rond de economische en financiële competenties en anderzijds aan burgerschapscompetenties.
***In het 3de jaar volgen alle leerlingen het 1ste of het 2de semester de module informatica in plaats van de interessemodule. Zo kunnen onze jongeren de digitale competenties (o.m. tekstverwerking, presentaties maken, werken met data, excel) aangeleerd en geëvalueerd krijgen om toe te passen binnen de andere vakken en in het dagelijks leven.
| 3M&W | 4M&W | |
BASISVORMING | 20 | 19 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | |
Engels | 2 | 2 | |
Frans | 2 | 2 | |
Geschiedenis | 1 | 1 | |
Godsdienst/NCZ | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | |
Natuurwetenschappen | 2 | 1 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Wiskunde | 3 | 3 | |
Artistieke vorming* | 1 | – | |
Mens en samenleving** | – | 1 | |
SPECIFIEKE VORMING | 13 | 13 | |
Biologie | – | 1 | |
Gezondheidszorg en welzijn | 12 | 12 | |
Informatica-module*** | 1 | – | |
TOTAAL/WEEK | 33 | 32 |
Schooljaar 2021-2022