Latijn
Kies je voor Latijn? Dan kies je voor een vorming waarin het taalkundige, het literaire en het culturele een voorname plaats innemen. Het Latijn is een taal die aan strakke regels gebonden is. Het is dan ook een goede voorbereiding op het lezen van zakelijke, historische en juridische teksten. In de derde graad komen de leerlingen in contact met Latijnse poëzie, geschiedschrijving, welsprekendheid en recht. Deze kennismaking geeft hen een inzicht in de literatuurgeschiedenis en draagt bij tot de ontwikkeling van hun literaire smaak.
Je profiel
- Je mikt op hogere studies en je wilt hiervoor een degelijke basis ontwikkelen en de juiste leerhouding aanleren.
- Je hebt een brede interesse.
- Je bent leergierig en bereid zelfstandig kennis te verwerven.
- Je hebt een positieve ingesteldheid tegenover studeren en je bent bereid voldoende studietijd in je planning in te bouwen.
- Je hebt in de eerste graad goede resultaten behaald die bewijzen dat je een grondige basiskennis verworven hebt.
- Je beschikt over een gezonde interesse in de actualiteit, de politiek, het (multi)culturele gebeuren, menselijke gedragingen, de psyche, pedagogiek e.d.
- Je beseft dat je nu de nodige leerhoudingen ontwikkelt voor hogere studies.
Wij bieden je
- een ruim pakket aan taalstudie, wetenschappen, wiskunde en algemene vakken; eigen aan een algemeen vormende studierichting;
- een historisch en cultureel referentiekader om actualiteit – nationaal en internationaal – te plaatsen;
- de kans om met het gebruik van moderne media en gevarieerde werkvormen zelfstandig te werken;
- verdere training van belangrijke vaardigheden zoals zin voor analyse, kritisch denken, nauwkeurigheid, grondigheid, planning .
*Binnen artistieke vormgeving krijgen het cultureel bewustzijn en culturele expressie vorm.
**Binnen het vak mens en samenleving wordt gewerkt enerzijds rond de economische en financiële competenties en anderzijds aan burgerschapscompetenties.
***In het 3de jaar volgen alle leerlingen het 1ste of het 2de semester de module informatica in plaats van de interessemodule. Zo kunnen onze jongeren de digitale competenties (o.m. tekstverwerking, presentaties maken, werken met data, excel) aangeleerd en geëvalueerd krijgen om toe te passen binnen de andere vakken en in het dagelijks leven.
| 3LA | 4LA | |
BASISVORMING | 25 | 25 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | |
Biologie | 1 | 1 | |
Chemie | 1 | 1 | |
Engels | 3 | 3 | |
Frans | 3 | 3 | |
Fysica | 1 | 1 | |
Geschiedenis | 2 | 2 | |
Godsdienst/NCZ | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Wiskunde | 4 | 4 | |
Artistieke vorming* | 1 | – | |
Mens en samenleving** | – | 1 | |
SPECIFIEKE VORMING | 5 | 5 | |
Latijn | 4 | 4 | |
Wiskunde | +1 | +1 | |
COMPLEMENTAIRE VORMING | 2 | 0 | |
Informatica*** |
|
| |
INTERESSEMODULE | 2 | 2 | |
Creative language skills, Atelier créatif en français, KAZ Sports, Labo & wetenschappen, Artistiek-creatief, Voetbal.
| |||
TOTAAL/WEEK | 32 | 32 |