Economische wetenschappen
Het belang van economie in onze maatschappij is niet te onderschatten. Heel veel studenten in het hoger onderwijs volgen een studierichting waarin economie de hoofdrol speelt. Ook in het gewone, dagelijkse leven is het trouwens interessant als je iets afweet van zaken als lonen, beleggingen, inflatie, arbeidsovereenkomst, beurs, boekhouding, buitenlandse handel en werkloosheid. Al deze zaken bestudeer je tijdens de lessen economie.
Economie studeren leert je inzicht te verwerven in de belangrijkste (bedrijfs-)economische concepten en hun onderlinge verbanden vanuit concrete maatschappelijke contexten. Je krijgt een ruim pakket algemene economie en bedrijfseconomie
Je profiel
- Je mikt op hogere studies en je wilt hiervoor een degelijke basis ontwikkelen en de juiste leerhouding aanleren.
- Je hebt een brede belangstelling voor economisch-maatschappelijke problemen.
- Je hebt aanleg en belangstelling voor het structureren en verwerken van informatie.
- Je kan helder, logisch en kritisch denken.
- Motivatie, diepgaand studeren en zelfcontrole zijn belangrijke attitudes
- Je hebt een positieve ingesteldheid tegenover studeren en je bent bereid voldoende studietijd in je planning in te bouwen.
- Je hebt in de eerste graad goede resultaten behaald die bewijzen dat je een grondige basiskennis verworven hebt.
- Je beschikt over een goed geheugen, maar ook over voldoende inzicht.
Wij bieden je
- een ruim pakket aan taalstudie, wetenschappen, wiskunde en algemene vakken; eigen aan een algemeen vormende studierichting;
- vier lestijden economie per week: inzicht verwerven in de belangrijkste (bedrijfs)economische concepten en hun onderlinge verbanden vanuit concrete maatschappelijke contexten, ruim pakket algemene economie en bedrijfseconomie, inzicht dat maatschappelijke problemen naast economische ook een ethische dimensie vertonen, verwerven van vaardigheden om economische concepten kritisch te evalueren;
- gevarieerde werkvormen gericht op zelfstandig werken en het gebruik van moderne media;
- verdere training van belangrijke vaardigheden zoals zin voor analyse, kritisch denken, nauwkeurigheid, grondigheid, planning .
*Binnen artistieke vormgeving krijgen het cultureel bewustzijn en culturele expressie vorm.
**Binnen het vak mens en samenleving wordt gewerkt enerzijds rond de economische en financiële competenties en anderzijds aan burgerschapscompetenties.
***In het 3de jaar volgen alle leerlingen het 1ste of het 2de semester de module informatica in plaats van de interessemodule. Zo kunnen onze jongeren de digitale competenties (o.m. tekstverwerking, presentaties maken, werken met data, excel) aangeleerd en geëvalueerd krijgen om toe te passen binnen de andere vakken en in het dagelijks leven.
| 3EW | 4EW | |
BASISVORMING | 25 | 25 | |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | |
Biologie | 1 | 1 | |
Chemie | 1 | 1 | |
Engels | 3 | 3 | |
Frans | 3 | 3 | |
Fysica | 1 | 1 | |
Geschiedenis | 2 | 2 | |
Godsdienst/NCZ | 2 | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | |
Nederlands | 4 | 4 | |
Wiskunde | 4 | 4 | |
Artistieke vorming* | 1 | – | |
Mens en samenleving** | – | 1 | |
SPECIFIEKE VORMING | 5 | 5 | |
Economie | 4 | 4 | |
Wiskunde | +1 | +1 | |
|
|
| |
COMPLEMENTAIRE VORMING | 2 | 0 | |
Informatica*** |
|
| |
INTERESSEMODULE | 2 | 2 | |
Creative language skills |
|
| |
TOTAAL/WEEK | 32 | 32 |