Onze erasmus leerkrachten zijn goed aangekomen in Tallinn. Ze brachten een bezoekje aan de stad en leerden het team beter kennen. Een mooie eerste dag dus, op naar het echte werk!
Op de tweede dag werd er een prive school bezocht, Rocca al Mare kool. Hier werken ze ook met nesten en begeleid zelfstandig leren wordt hier ook veel toegepast.
- De gangen van de school worden hier echt optimaal gebruikt.
- Er is een aparte werkruimte voor de leerkrachten.
- Er worden langlauflessen georganiseerd als naschoolse activiteit
- Het gon/logo/psychische hulp gebouw. Waar leerlingen rustig een babbeltje kunnen doen.
- Leerlingen laten hun schoenen en jas achter in de kelder.
- Begeleid zelfstandig leren omgezet in de praktijk. De leerlingen hebben ook een uniform met zwart, wit en geel als kleuren.
- Deze school lag vlakbij de zee, dan mocht een bezoekje aan de Baltische Zee zeker niet ontbreken!
- De eetzaal/vrijetijdsruimte hier vertoeven de leerlingen vooral als een les niet doorgaat of als ze een uurtje vrij hebben.
Een nieuwe dag, een ander schoolbezoek! Nu was ‘Püha Johannese Kool’
aan de beurt. Dit is een private orthodoxe school waar jongens en meisjes
van 7 tot en met 19 jaar naar school gaan. Tijdens de hele lagere
schoolperiode hebben de leerlingen dezelfde leerkracht, die als een soort
van ‘schoolmoeder’ fungeert. Dit, naast het feit dat er pantoffels worden
gedragen op de school en het nauwe contact (en de gedragenheid) met de
ouders, zorgt voor de ‘homefeeling’ (zoals een leerlinge het beschreef).
aan de beurt. Dit is een private orthodoxe school waar jongens en meisjes
van 7 tot en met 19 jaar naar school gaan. Tijdens de hele lagere
schoolperiode hebben de leerlingen dezelfde leerkracht, die als een soort
van ‘schoolmoeder’ fungeert. Dit, naast het feit dat er pantoffels worden
gedragen op de school en het nauwe contact (en de gedragenheid) met de
ouders, zorgt voor de ‘homefeeling’ (zoals een leerlinge het beschreef).
- Ook deze school denkt en
bouwt aan hun toekomst. Ze zijn druk in de weer met hun nieuwe gebouw. - GSM’s mogen niet gebruikt
worden in het schoolgebouw. De school hecht veel belang aan de sociale
interactie en het groepsgebeuren van de leerlingen. Wat bijgevolg weer
bijdraagt aan een ‘homefeeling’.
- Ook deze school denkt en
- De ‘Tallinna Teeninduskool’ dit was de derde school die we bezochten. In deze hotelschool wordt er, net zoals in onze school gewerkt met een nest-klas.
De 3 centrale waarden hierbij zijn: constructivisme, samenwerking en autonomie. Door de mogelijkheid om op verschillende manieren te leren en het actief aan de slag kunnen gaan, hebben de leerlingen een zeer positieve ervaring hiermee.
Het is een hele klus om de leerinhouden uit te werken volgens deze manier van werken. Daarnaast verloopt de samenwerking tussen collega’s, die elk een eigen manier van denken hebben, soms wat stroef.
Woensdag en donderdag werden opnieuw ingevuld met enkele schoolbezoeken in Tartu.
Aan alle mooie liedjes komt een einde, dit einde kwam vrijdag. Alles werd geëvalueerd en de reis werd beëindigd met een tour door het oude stadscentrum van Tallinn
Woensdag en donderdag werden opnieuw ingevuld met enkele schoolbezoeken in Tartu.
Aan alle mooie liedjes komt een einde, dit einde kwam vrijdag. Alles werd geëvalueerd en de reis werd beëindigd met een tour door het oude stadscentrum van Tallinn